Wycieczki dla słuchaczy
Uniwersytetu Trzeciego Wieku w
2019
Polskie
Towarzystwo Tatrzańskie Oddział „Beskid”
Koło Przewodników
Beskidzkich
i Terenowych w ramach 15-letniej współpracy
z
Sądeckim
Uniwersytetem Trzeciego Wieku
w roku akademickim 2018/2019 zorganizowało
dla słuchaczy i
sympatyków 9 wycieczek: w tym 5 pieszych i 4
autokarowe.
We
wszystkich formach wyjazdów wzięło udział
263 uczestników.
Tradycyjnie, jak
w latach ubiegłych, wędrowaliśmy
Nowosądeckimi Szlakami Spacerowymi PTT,
które składają się z 5
odcinków o łącznej długości 52.5 km.
Otaczają one Kotlinę
Sądecką i miasto Nowy Sącz, przebiegając
łagodnymi wzniesieniami
Beskidu Wyspowego, Pogórza Rożnowskiego oraz
Beskidu Niskiego.
Szlaki te umożliwiają turystom, niezależnie
od ich wieku i
kondycji, na odbywanie łatwych wycieczek
górskich. Najwyższymi
górami tych szlaków są: Białowodzka Góra
/614 m/z rezerwatem
„Białowodzka Góra-Zamczysko” nazywanym przez
turystów „Małą
Sokolicą”, Dąbrowska Góra /583 m/ ze
wspaniałymi widokami na
Jezioro Rożnowskie i Pogórze Rożnowskie.
Najwyższą „górą”
w granicach administracyjnych miasta Nowego
Sącza z widokiem na
Kotlinę Sądecką i okoliczne pasma górskie, a
nawet Tatry, jest
Majdan /499 m/.
Zorganizowano
również wycieczkę górską w Beskid Sądecki,
pasmo Jaworzyny
Krynickiej /1114 m/, do schroniska na Cyrli.
11
listopada 2018 r. (niedziela), 108.
wycieczka - Szlak Spacerowy PTT
nr 3, „wschodni” - znaki zielone, Nowy
Sącz-Chruślice
(przekaźnik)-Januszowa- Librantowa-
Kuminowiecka Góra /543 m/-
Librantowa. W świąteczną niedzielę
w wycieczce wzięło
udział wyjątkowo dużo uczestników, bo aż 37
osób. Przy pięknej
pogodzie, cudownej widoczności podziwiano
panoramy Beskidów i
Pogórza Rożnowskiego. Na Kuminowieckiej
Górze czekał rozpalony
przez gospodarza Stefana Sowę grill, na
którym pieczono kiełbaski,
krupniok i inne specjały. Gospodarz uraczył
nas wspaniałym
„sokiem” wiśniowym oraz marynowanymi
grzybami i jarzynami. Przy
grillu śpiewaliśmy patriotyczne pieśni.
Każdy z uczestników
otrzymał śpiewnik pieśni patriotycznych.
Przewodnicy: Wanda
Wcześny, Marzena Musiał i Wiesław Wcześny
16
grudnia 2018 r. (niedziela). 109. wycieczka
- Szlak Spacerowy PTT, nr
1, „zachodni”, znaki czerwone, Trzetrzewina-
Szcząb, szlak PTT
nr 2 - znaki zielone, Szcząb-Chełmiec. Przy
słonecznej pogodzie w
wycieczce wzięło udział 16 osób, przy wiacie
w Chełmcu na
ognisku pieczono kiełbaski. Przewodnik:
Maciej Zaremba
17
lutego 2019 r. (niedziela), 110. wycieczka -
wycieczka górska -
Główny Szlak Beskidzki - znaki czerwone,
Beskid Sądecki - pasmo
Jaworzyny Krynickiej: Rytro-Cyrla
schronisko-Rytro. W wycieczce w
pięknej zimowej scenerii uczestniczyło 13
osób. Przewodnik: Maciej
Zaremba
14
kwietnia 2019 r. (Niedziela Palmowa), 111.
wycieczka Czternasta już
tradycyjna wycieczka autokarowa dla
słuchaczy i sympatyków SUTW na
konkurs palm wielkanocnych: Paszyn Szymbark.
Trasa wycieczki liczyła
około 100 km. PASZYN Wieś Paszyn została
założona w XII w. przez
mieszczan sądeckich, pierwsze wzmianki
historyczne pochodzą z 1365
r. Przez wieki wieś należała do Nowego
Sącza. Pierwszy kościół
we wsi zbudowano w latach 1395-1397.
Starania o samodzielną parafię
rozpoczęto na początku XX wieku. Obecny
kościół zbudowano
w
latach 1937- 1938 wg projektu inż. Z.
Remiego, murowany z cegły i
kamienia, otynkowany. Jednonawowy, od frontu
wieża.
W
prezbiterium sklepienie krzyżowe, w nawie
strop płaski. Polichromia
figuralna
z 1942 r. wykonana przez A. Walczyńskiego,
malowidła
na ścianie tęczowej wykonała M. Ritter.
Ołtarz główny w
tradycji późnobarokowej z 1938 r. z obrazem
Matki Bożej
Nieustającej Pomocy, patronki kościoła.
Meble w prezbiterium,
wyposażenie kościoła, obrazy na szkle
wykonał F. Palka. Dekretem
z 30 marca 1938 r. bp F. Lisowski ustanowił
rzymskokatolicką
parafię w Paszynie, wydzieloną z parafii św.
Małgorzaty w Nowym
Sączu. Pierwszym proboszczem został ks. E.
Michalski. Kościół
został konsekrowany w 1963 r. Proboszczowie
parafii: 1937-1957 ks.
Ewaryst Michalski, 1957 ks. Kazimierz
Krawczyk /administrator
parafii/, 1957-1981 ks. Edward Nitka,
1981-2010 ks. Stanisław Janas,
2010-2016 ks. Jerzy Bulsa, od 13.08.2016 ks.
Krzysztof Smoroński.
Wikariuszem od 2011 r. jest ks. Krzysztof
Węgrzyn. W latach
2016-2017 wnętrze kościoła zostało poddane
gruntownemu remontowi
i rewitalizacji. W 2018 r. 27 czerwca
obchodzono 80-lecie parafii.
Charakterystycznym elementem krajobrazu w
Paszynie są kapliczki
wykonane przez miejscowych rzeźbiarzy,
pełniące funkcje kultowe,
najstarsze pochodzą z pocz. XIX w. Ksiądz
dziekan Edward Nitka
/1919-1981/ Święcenia kapłańskie otrzymał w
1944 r.
W 1957
r. przybył z Borzęcina do Paszyna, został
mianowany proboszczem,
którym był 24 lata. Twórca Ośrodka Sztuki
Ludowej w Paszynie. Ks.
E. Nitka pokazał Polsce i światu Paszyn.
Wioska znana jest wśród
znawców sztuki ludowej, a dzieła mieszkańców
zyskały rozgłos w
kraju i za granicą. Paszyn stał się jednym
z największych
ośrodków sztuki ludowej w Polsce. W latach
70-80 XX w. tworzyło tu
ponad 50 osób, mężczyźni rzeźbili w drewnie
i kamieniu, a
kobiety malowały na szkle. O fenomenie
paszyńskim powstawały prace
naukowe oraz filmy realizowane przez
telewizje z Norwegii, Japonii i
USA. Odbiciem silnej osobowości ks. E.
Nitki, jego swoistym
autoportretem są pisane ręcznie „Kroniki
ekspozycji paszyńskiego
talentu”. W 1978 r. został laureatem Nagrody
im. Kolberga za
zasługi dla kultury ludowej. Muzeum Sztuki
Ludowej 10 września 1994
r. w Paszynie miało miejsce otwarcie i
poświęcenie Muzeum Sztuki
Ludowej, mieszczące się w osobnym budynku.
Prace nad całością
dzieła, jakim jest Muzeum, trwały od 1957 r.
Pierwotnie dzieła
sztuki ludowej gromadzone były przez ks. E.
Nitkę w budynku
plebanii
i w kościele. Dzieło ks. E. Nitki
kontynuował
następca na probostwie ks. St. Janas.
Gromadzenie zbiorów odbywało
się przy współpracy z etnografem Antonim
Krohem.
i
rzeźbiarzem Franciszkiem Palką. W 2019 r.
zakończono remont
Muzeum, jedną z sal przeznaczono na cele
konferencyjne. Obecne
zbiory Muzeum liczą ponad 3.300 eksponatów i
mieszczą się w 8
salach i ciągle się powiększają. Muzeum
zyskało status
oficjalnej placówki kulturalnej, jest filią
Muzeum Diecezjalnego w
Tarnowie, i należy do najciekawszych i
najważniejszych miejsc na
etnograficznej mapie Polski.
POLSKIE
TOWARZYSTWO TATRZAŃSKIE ODDZIAŁ „BESKID” W
NOWYM SĄCZU - KOŁO
PRZEWODNIKÓW BESKIDZKICH I TERENOWYCH
WYCIECZKI TURYSTYCZNE - ROK
AKADEMICKI 2018/2019 15 LAT WSPÓŁPRACY PTT
-SUTW 2004-2019
Antoni
Kroh Historyk kultury, pisarz, etnograf,
tłumacz, przewodnik górski,
szwejkolog, organizował konkursy sztuki
ludowej, badacz kultury,
komisarz wystaw: „Łemkowie”, ”Duchy epoki
czyli pierwsza wojna
światowa trwa do dziś”, „Spisz” –
z B. Magierową, i
wiele innych. Do jego najważniejszych
publikacji należą książki:
„Współczesna rzeźba ludowa Karpat Polskich”,
„Piękne
odpoczywanie”, „Sklep potrzeb kulturalnych”
/kilka wydań/,
„Sklep potrzeb kulturalnych po remoncie”,
„Wesołego Alleluja
Polsko Ludowa”, „O Szwejku i o nas”,
„Starorzecza”,
„Prywatny leksykon współczesnej polszczyzny”
z B. Magierową,
„Losy dobrego żołnierza Szwejka” J.Haška
(tłumaczenie),
przewodniki: „Tatry i Podhale”, „Praga”,
„Fenomen
Paszyński” ze zdjęciami Piotra Droździka.
Jest laureatem nagród
literackich: im. ks. B. Kumora, im. R.
Reinfussa, im. ks. J.
Tischnera. Franciszek Palka Wszechstronny
artysta plastyk, artysta
rzeźbiarz, lalkarz, rzemieślnik, scenograf,
konserwator dzieł
sztuki, malarz na szkle. Współpracował z
Ośrodkiem Sztuki Ludowej
w Paszynie jako instruktor malarstwa na
szkle, autor wystroju
kościoła w Paszynie. Dom, ogród
i pracownię F. Palki
zapełnia cała gromada sakralnych i bajkowych
postaci, w dobrej
komitywie są grzesznicy i święci, diabły i
anioły. Za
ogrodzeniem szczerzy zęby brzuchaty
niedźwiedź, na piersiach ma
czerwone serce i małą dziurkę, w łapach
dzierży cebrzyk na miód.
Drewniany zwierzak to wielki ul. Artysta
stworzył do dziś
dziesiątki figur Chrystusa Frasobliwego,
trzeba słuchać się, co
podszeptuje drewno
i nie rzeźbić na kolanach. Nawet Boga.
Pracownia - warsztat F. Palki jest na Szlaku
Tradycyjnego Rzemiosła.
Na początku drogi artystycznej jest syn
Jakub. Dziękujemy księdzu
proboszczowi K. Smorońskiemu za możliwość
zwiedzenia Muzeum
Sztuki Ludowej i panu A. Krohowi za wykład
dotyczący działalności
ks. E. Nitki. O godzinie 11-tej
uczestniczyliśmy z palmami w
uroczystej mszy świętej, powitani przez
księdza proboszcza, a po
mszy św. w konkursie palm wielkanocnych.
Szymbark Wieś, dawniej
miasto /Miastko/ w powiecie gorlickim, nad
rzeką Ropą, obejmuje
kilka przysiółków w dolinie rzeki. Wieś
początkowo nosiła nazwę
niemiecką Schӧnberg - Piękna Góra, z czasem
nazwę spolszczono na
Szeinberg - Szymbark. Szymbark
w czasach średniowiecznych
posiadał drewnianą rezydencję obronną
polskiego rodu rycerskiego
Gładyszów herbu Gryf, wokół której zaczął
się rozwijać gród.
W 1316 r. zamieszkał tu Paweł Gładysz,
mieszczanin z Nowego Sącza.
Jego syn Jan, zarządca dóbr królewskich,
rządca sądecki, za
zasługi swoje i ojca otrzymał od króla
Kazimierza Wielkiego w 1359
r. ziemie w dorzeczu górnej Ropy. W XIV w.
Szymbark w dokumentach
występuje jako miasto. W testamencie z 1611
r. Piotr Gładysz
zeznał, że Gładyszowie na zawsze przenoszą
się z ziemi bieckiej
w sandomierskie. Pod koniec XVIII w.
Szymbark wraz z dworem
kupił ks. J. Bochniewicz, profesor
Uniwersytetu Jagiellońskiego,
który testamentem z 1808 r. przekazał klucz
szymbarski swoim
siostrom i siostrzeńcom, dzieląc go na
cztery części: I - Łęgi
Szymbarskie, II - Dwór Szymbark, III -
Folwark Szymbark, IV -
Bystrzyca Szymbarska. Ten stan prawny
utrzymał się do 1945 r. W
1869 r. Szymbark
i okolice opisał w dość szyderczym wierszu
„Szymbarski-zamek” W. Potocki: Zamek stoi w
tak ciasnym i kącie
tak skrytym, prędzej niż znalezionym może
być dobyty; dowiadujemy
się w nim o nieustannych napadach zbójników
i o hucie szkła.
Zabytki: kasztel-zamek, dwór obok kasztelu,
dwór drewniany w
Bystrzycy, dwór murowany
w Łęgach, kościół drewniany św.
Wojciecha z 1782 r., plebania z 1894 r.,
Skansen Wsi Pogórzańskiej,
cerkiew greckokatolicka z 1790 r., willa
„Perełka”- drewniana,
obecnie hotel. Cmentarze z I wojny nr 73,
74, 75 wg projektu H.
Mayera. Zabytki przyrodnicze: rezerwat
florystyczny na stoku Jeleniej
Góry, rezerwat Beskidzkie Morskie Oko - jest
to jeziorko osuwiskowe
powstałe w 1784 r. oraz w 1913 i 1984 r.
Renesansowy kasztel
szlachecki - zamek Jest to zabytek na skalę
krajową, najlepszy
przykład renesansowego kasztelu polskiego. W
Polsce było ich tylko
kilka, które albo zostały zniszczone, albo
skandalicznie
przebudowane jak we Frydmanie. Nieliczne
budynki tej klasy można
zobaczyć na Słowacji i na Węgrzech. Położony
jest na malowniczej
skarpie nad rzeką Ropą, zbudowany został z
miejscowego kamienia
łamanego i cegły w 2 poł. XV w. w stylu
późnogotyckim. W latach
40-tych XVI w. przebudowany w stylu
renesansowym, ostateczny kształt
oraz bogatą dekorację budowla uzyskała w
latach 1589-1590.
Stanowił centrum władzy polskich rycerzy
Gładyszów, tzw.
„Dominium Ropae”, z którego zarządzali
kluczem gorlickim.
Kasztel jako siedziba mieszkalna służył do
XVIII w. W latach
2008-2010 został przeprowadzony generalny
remont, a od 2011 r.
został udostępniony do zwiedzania. Zabytek
jest oddziałem Muzeum
Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach.
Skansen Wsi
Pogórzańskiej im. prof. R. Reinfussa Powstał
obok kasztelu na
terenie dawnych ogrodów dworskich,
udostępniony od 1987 r. Znajduje
się tu 15 obiektów
z północnej części Pogórza, dawnego
powiatu gorlickiego. Kościół św. Wojciecha
Pierwszym już
nieistniejącym kościołem w Szymbarku był
drewniany kościół św.
Krzyża, który wg podań został wybudowany na
miejscu, gdzie św.
Wojciech odprawił mszę św. podczas swej
podróży misyjnej z
Węgier do Polski. Obecny kościół zbudowany
został w 1782 r. na
miejscu nieistniejącej kolejnej świątyni.
Zbudowany
z drewna
modrzewiowego, o konstrukcji zrębowej na
kamiennej podmurówce,
ściany
i dach pokryte gontem. Jest to budowla
jednonawowa z
węższym prezbiterium, do którego w 1920 r.
podczas remontu
dobudowano zakrystię. Wnętrze utrzymane
w stylu barokowym. Na
wyposażeniu świątyni niegdyś znajdowały się
trzy dzwony,
w
tym jeden z 1722 r.; drugi z 1757 r. w
czasie I wojny światowej
został zarekwirowany i przetopiony na
armaty. W kościele i szkole
był szpital wojskowy. Cerkiew greckokat. pw.
Narodzenia Bogurodzicy
Zbudowana w 1790 r., wielokrotnie
remontowana, w 1856 r. dobudowano
przy wieży kruchtę. W 1927 r. i w latach
1992-1993 przeprowadzono
gruntowne prace konserwatorskie. Zbudowana w
konstrukcji zrębowej,
dwudzielna, orientowana, składa się z
niewielkiego zamkniętego
trójbocznie prezbiterium i nawy. Ściany
pokryte gontem, a dach
blachą. Wnętrze barokowe, ikonostas z XIX w.
W Szymbarku
zwiedziliśmy: skansen i zabytkowy
renesansowy kasztel, a z panem
przewodnikiem Janem Spólnikiem kościół św.
Wojciecha
i
cerkiew. Jan Spólnik Nasz przewodnik,
emerytowany
nauczyciel-polonista Szkoły Podstawowej w
Szymbarku, założyciel w
1970 r. szkolnego Muzeum Regionalnego,
w którym znajduje się
ponad tysiąc pamiątek z przeszłości
Szymbarku. Od 1970 r. prezes
Koła Miłośników Szymbarku. Autor wielu
publikacji z historii,
etnografii
i folkloru tej miejscowości. W wycieczce
uczestniczyło 50 osób, trasa wycieczki ok.
100 km, pogoda wiosenna.
Kierowcą autokaru był pan Marek Jeż.
Przewodnik Wiesław Wcześny.
3
maja 2019 r. (piątek), 112. wycieczka -
Szlak Spacerowy PTT nr 3 -
znaki zielone, Dąbrowa Góry-Dąbrowska Góra -
Kuminowiecka Góra -
Librantowa. Tradycyjna świąteczna 3-majowa
wycieczka pieszo -
rowerowa, w której wzięły udział 24 osoby.
Na Dąbrowskiej Górze
przy kapliczce upamiętniającej pobyt na
Sądecczyźnie w 1999 r.
papieża, świętego Jana Pawła II, uczestnicy
modlili się,
śpiewając ulubioną pieśń świętego „Barkę”.
Pogoda
deszczowa, na Kuminowieckiej Górze po raz
pierwszy nie udało się
rozpalić ogniska. Gospodarze Stanisława i
Stefan Sowa zaprosili
uczestników do swojego domu, gdzie jak
stwierdzili nigdy nie było
tylu gości, częstowali nas wspaniałym
„sokiem wiśniowym i
aroniowym”, gorącą herbatką lipową,
marynowanymi grzybkami i
jarzynami, a uczestniczka wycieczki Wanda
Wcześny na kuchence
gazowej przygotowywała gorące kiełbaski.
Śpiewaliśmy
patriotyczne pieśni, było bardzo miło i
wesoło. Przewodnicy:
Maciej Zaremba
i Wiesław Wcześny.
26
maja 2019 r. (niedziela), OLCHOWIEC, gmina
Dukla. XXIX łemkowski
odpust KERMESZ Trasa wycieczki:
Gorlice-Bednarka-Wola
Cieklińska-Cieklin Pielgrzymka -Mrukowa-
Nowy Żmigród- Iwla-
Chyrowa- -Olchowiec. Iwla „Dolina Śmierci”.
W czasie II
wojny podczas walk Iwla została całkowicie
zniszczona, w dniach
12–22 września 1944 r. w rejonie
miejscowości: Iwla, Głojsce i
Chyrowa rozegrał się jeden
z najbardziej dramatycznych
epizodów II wojny światowej, operacja
dukielsko-preszowska. Walki
trwały do 22 września, zakończone zdobyciem
przez Rosjan wsi
Chyrowa oraz okolicznych wzgórz. Po walkach
dolina Iwli była
wielkim pobojowiskiem, wojska radzieckie
straciły tu 20.000
żołnierzy. W Dolinie Śmierci pozostały tylko
wraki czołgów i
armat, oraz płyta pamiątkowa. Wodospad „Przy
Młynie” Na potoku
Iwielka w bocznej dolinie Doliny Śmierci -
jest najbardziej znanym
wodospadem, największym i najpiękniejszym w
Beskidzie Niskim, w
2002 r. uznany został jako pomnik przyrody.
Przed II wojną zaczęto
tutaj budować młyn wodny, wybuch wojny
zniweczył plany, a w1944 r.
został zniszczony. Dzisiaj na prawym brzegu
można oglądać tylko
zniszczone fundamenty. Wodospad ten utworzył
się na skutek uskoków
płaszczyzn fliszowych, ma 4 m wysokości, a
poniżej tworzy wielką
kaskadę. Otaczająca wodospad niecka jest
odkrywką skał fliszu
karpackiego. Wodospad został wypromowany
przez film Wino truskawkowe
z 2008 r., który powstał na motywach
opowiadań A. Stasiuka pt.
Opowieści galicyjskie, od tego czasu jest
nazywany Truskawkowym
Wodospadem. W filmie pokazane są namiętne
sceny
w scenerii
wodospadu. Wodospad wyjątkowo prezentuje się
w zimie. Dojście do
wodospadu wskazuje drogowskaz przy drodze,
to tylko 200 m spaceru.
Warto! OLCHOWIEC – Vilchowiec – Vilchiwiec
Wioska łemkowska w
środkowej części Beskidu Niskiego, nad
brzegami potoku Wilsznia,
przy ujściu do potoku Olchowczyk. Zarówno
nazwa wsi jak i potoku ma
taki sam źródłosłów pochodzący od Olchy.
W języku
ukraińskim olcha to vilcha. Wieś lokowana na
prawie wołoskim w
poł. XVI w., od 1541 r. do poł. XIX w.
należała do dóbr
Stadnickich z Żmigrodu, w 1880 r. liczyła
400 mieszkańców, w tym
390 grekokat. i 10 Żydów. W latach
międzywojennych XX w. dzięki
komasacji gruntów nastąpił rozwój wsi,
powstały nowe przysiółki:
Kolonia Olchowiec i Dobańce. W 1944 r.
wycofujący się Niemcy
zniszczyli wioskę, Olchowiec stracił 90%
przedwojennej zabudowy.
Zachowane domy-chyże poprzez remonty
utraciły swój pierwotny
charakter. W 1944 r. wywieziono do ZSRR 64
rodziny łemkowskie, a w
czasie akcji Wisła wysiedlono 11 rodzin, 8
rodzin uniknęło
wysiedleń,z tego część zniechęcona życiem na
odludziu sama
wyjechała. Obecnie w Olchowcu jest
kilkanaście łemkowskich
gospodarstw, mieszka tu około 60 osób. Most
kamienny. Do cerkwi i
na cmentarz prowadzi zabytkowy mostek
kamienny na potoku Olchowczyk,
perełka wsi, zbudowany w XIX w. w formie
arkady, z łamanego
piaskowca wydobytegoz dna potoku. Według
legendy pierwszy mostek w
tym miejscu zbudowano w 1516 r.
W 2016 r. przeprowadzono remont
mostu. Tablica na głazie z napisem w języku
polskim i rusińskim:
500 lat Olchowca – 500 rokiw Wilchiwcja
1516-2016, ufundowana przez
gorlickie Zjednoczenie Łemków. Cerkiew
greckokat. pw. Przeniesienia
Relikwii św. Mikołaja z Myr Licejskich do
Bari Różne źródła
podają czas budowy pierwszej cerkwi w
Olchowcu, niektórzy uważają,
że pierwszą zbudowano w 1683 lub 1692 r.,
inni, że 100 lat później
w 1792 r. miała to być odkupiona rozebrana
świątynia z Krajnej
Bystrej (obecnie Słowacja). Czwartą
w kolejności, zbudowano
na miejscu poprzedniej w 1934 r. W czasie
remontu odkryto kamienie
fundacyjne z datą 1683 r., które zostały
wmurowane przy wejściu,
są świadectwem budowy pierwszej świątyni.
Nie jest to cerkiew pw.
św. Mikołaja ani nawet jego relikwii, ale
jest to cerkiew pw.
Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja z Myr
w Azji Mniejszej do
Bari we Włoszech. Dla świątyni zakupiono w
1701 r. trzy dzwony, z
których najmniejszy zachował się do dziś,
największy został
zarekwirowany przez Niemców, natomiast
średni został ukryty przez
mieszkańców
w czasie II wojny i do dziś nieodnaleziony,
nie
wiadomo co się z nim stało. Jest to budowla
trójdzielna, o
zrębowej konstrukcji, z wyodrębnionym
prezbiterium
z
zakrystią, nawą i babińcem, zgodnie z
tradycją orientowana. Dach
kalenicowy
z blachy, wieńczą go dwie kopuły. Świątynia
została poważnie uszkodzona w czasie II
wojny, kiedy to trafiona
została pociskiem, uszkodzony został dach,
straciła większość
wyposażenia łącznie z ikonostasem. Po wojnie
prace naprawcze
przerwała akcja Wisła. W latach 1952-1953
nieliczni mieszkańcy
sami wyremontowali cerkiew. W 1953 r. władze
nakazały ją rozebrać,
a z jej elementów zbudować garaże
w Państwowym Ośrodku
Maszynowym w Miejscu Piastowym. Zdecydowana
i zdeterminowana
postawa mieszkańców, głównie kobiet, które
blokowały dojazd
własnym ciałem, leżąc na mostku, zapobiegła
jej rozbiórce i
zniszczeniu. Po remoncie w 1978 r. cerkiew
udostępniono mieszkańcom,
a po 1980 r. zamontowano nowy ikonostas i
przeprowadzono generalny
remont. Po upadku PRL cerkiew otrzymała
ikony z nieistniejących
cerkwi w Leszczawce i Ruszelczycach, które
posłużyły do budowy
nowego ikonostasu, a dotychczasowy
przekazano do nowej cerkwi w
Gajach koło Jarosławia. Obecnie cerkiew
służy katolikom dwóch
obrządków, należy do greckokat. parafii w
Komańczy, gdzie
proboszczem jest ks. protojerej Andrzej
Żuraw. Olchowiec w 1937 r.
zasłynął dzięki prof. R. Reinfussowi, który
wykonał
i
opublikował słynne zdjęcie Tak się ubiera w
Olchowcu. Muzeum
Kultury Łemkowskiej. Tadeusz Kiełbasiński z
miasta Łodzi,
zapalony turysta, miłośnik kultury
łemkowskiej, w 1981 r. odkupił
w przysiółku Olchowca Kolonia od gospodarza
Mikołaja Gabły (tego
samego, który jako jedyny Łemek mieszkaniec
Olchowca
w
paradnej czuhani był na pogrzebie R.
Reinfussa w Krakowie w 1998 r.)
zabytkową, jedną z nielicznych zachowanych,
130-letnią chyżę
wraz z oryginalnym łemkowskim sypańcem i
urządził w niej Muzeum
Kultury Łemkowskiej, prezentujące kulturę
górali ruskich Karpat,
Łemków, Bojków i Hucułów. W Muzeum znajduje
się także obszerna
biblioteka tematyczna. W 1986 r. chyża
została wpisana do rejestru
zabytków. Muzeum jest utrzymywanez
prywatnych funduszy i ze
sprzedaży cegiełek. Udostępniane jest przez
Tadeusza
Kiełbasińskiego i jego syna Grzegorza. T.
Kiełbasiński jest
laureatem Fundacji POLCUL im. J.
Borowieckiego za wielki wkład w
zachowanie i podtrzymywanie tradycji kultury
Łemków. Współpracuje
z Towarzystwem Karpackim i Polskim
Towarzystwem Tatrzańskim. W
1990 r. był jednym z inicjatorów i
animatorów przywrócenia
ludowych obchodów łemkowskiego odpustu -
kermeszu w Olchowcu.
KERMESZ Inspiracją zorganizowania wycieczki
autokarowej na Kermesz
do Olchowca w 2019 r. był artykuł w Gościu
Niedzielnym nr 25 z 1
lipca 2018 r. autorstwa Marcina Jakimowicza
pt. Koniec świata - za
górami za lasami, poza zasięgiem znaleźliśmy
krainę piękną jak
baśń. Wraz z Łemkami zaśpiewaliśmy Kermesz,
kermesz, Boh tja
stworył. Kościół wschodni czci św. Mikołaja
dwa razy do roku: w
najbliższą niedzielę od 22 maja, w święto
przeniesienia
relikwii, drugi raz 6 grudnia w rocznicę
śmierci. Św. Mikołaj
jest popularny na Łemkowszczyźnie,
najczęściej występuje w
ikonostasie w rzędzie ikon namiestnych.
Jeden z mieszkańców
Olchowca, nieżyjący już dziś Bazyli Tropiła,
mawiał kiedyś
Pane, dawne Kermesze u nas w Olchowcu to
były piękne święta. Była
służba Boża, było dużo księży z okolic, były
kramy, piwo,
ludzie się bawili i cieszyli, a teraz?,
tylko służba Boża i do
domu, żeby coś zrobić, by taki Kermesz
powrócił, chciałbym
dożyć. Nie dożył, ale myśl, którą rzucił,
zakiełkowała.
Łemkowskie odpusty cerkiewne są wszędzie
tam, gdzie są Łemkowie
i czynne cerkwie, i są związanez historią
wsi. Olchowiec nie jest
zwykłą łemkowską wioską, ocalał choć w
części z zawieruch
wojennych. Jest tu garstka ludzi, która od
29 lat organizuje dużą
imprezę religijno-kulturalną. Pierwszy
Kermesz w Olchowcu został
zorganizowany 26 maja 1991 r.
z inicjatywy Towarzystwa
Karpackiego, Tadeusza Kiełbasińskiego,
Andrzeja Wielochy, Rady
Parafialnej, przy życzliwej pomocy ks. Jana
Pipki, ówczesnego
proboszcza i sołtysa Stanisława Tropiły. Do
grona organizatorów w
kolejnych latach dołączyli parafia
greckokat. w Olchowcu,
Zjednoczenie Łemków i gmina Dukla. Na
kermeszach zawsze są
uroczyste nabożeństwa-służby Boże, weczirnie
soboty, panichidy
na cmentarzu i niedzielne odpustowe
liturgie. Na koncertach
występowało tu wiele znanych zespołów
folklorystycznych. O godz.
11-tej uczestnicy wycieczki, zajmując prawie
wszystkie miejsca w
małej cerkwi, powitani przez ks. proboszcza
A. Żurawia,
uczestniczyli w uroczystej niedzielnej
odpustowej liturgii,
przyjmując komunię św. pod dwoma postaciami
chleba-prosfora i wina
/prosfora - w cerkwi, kościele prawosławnym,
to pieczywo wytwarzane
z mąki, wody, soli i zakwasu, wykorzystywane
w obrzędzie
przeistoczenia, do przystępowania do
Eucharystii przez wiernych
używane są jej konsekrowane cząstki, które
są zanurzane w
konsekrowanym winie/. Następnie oglądaliśmy
występy zespołów
ludowych, okolicznościowe wystawy i pokazy
rękodzieła
artystycznego. W czasie kilkakrotnie
nawracającej burzy, schronieni
pod wiatami namiotowymi, spożywaliśmy
regionalne potrawy, chleb ze
smalcem, wojskową grochówkę i oczywiście
popijając piwem.
Zapraszam na jubileuszowy kermesz w
niedzielę 26 maja 2020 r.
Wracając, zatrzymaliśmy się w Iwli w Dolinie
Śmierci przy
drogowskazie kierującym do Wodospadu przy
młynie; uczestnicy
wycieczki pod opieką Sławka Wcześnego
przeszli nad Iwielkę i
podziwiali ten piękny wodospad. W wycieczce
uczestniczyło 50 osób,
pogoda majowa. Trasa około 160 km. Kierowcą
autokaru był pan
Ryszard Ozga z firmy autokarowej pana Marka
Jeża. Przewodnicy:
Wiesław Wcześny i Sławek Wcześny.
30
maja 2019 r. (czwartek), Uroczyste
zakończenie roku akademickiego
2018/2019 Dziękuję Zarządowi i Słuchaczom
SUTW za otrzymany
Dyplom podziękowanie za organizację pieszych
wycieczek i wyjazdów
autokarowych dla słuchaczy SUTW
w roku akademickim 2018/2019.
Wiesław Wcześny, Członek Honorowy SUTW.
2
czerwca 2019 r. (niedziela), 114. wycieczka
- Szlak Spacerowy PTT nr
5 - znaki niebieskie, Dąbrówka
Polska-Majdan. Kolejna, tradycyjna
już, 15. wycieczka, zorganizowana na
zakończenie roku akademickiego
SUTW, w której wzięło udział tylko 6 osób. W
Dąbrówce Polskiej
zwiedziliśmy zabytkowy kościół pw. Świętego
Rocha, zbudowany z
drewna modrzewiowego na przełomie XVI i XVII
w., znajdujący się na
Szlaku Architektury Drewnianej Małopolski.
Na miejscowym cmentarzu
odwiedziliśmy grób śp. Stanisława Smagi,
nauczyciela, przewodnika
i alpinisty, który w 1998 roku zginął w
Andach. Na trasie, na
terenie starej strzelnicy, zapłonęło
ognisko, przy którym
pieczono kiełbaski i inne specjały. Z
Majdanu /499 m/ podziwialiśmy
panoramę Beskidów. Pogoda wspaniała.
Przewodnicy: Wojciech
Szarota, prezes ZG PTT, prezes ZO PTT
„Beskid” i Wiesław
Wcześny.
31
sierpnia 2019 r. (sobota) 115. wycieczka,
wycieczka autokarowa.
Trasa: Piwniczna Zdrój-Wierchomla
Wielka-Żegiestów Wieś spacer
nad Popradem-Milik-Szczawnik-Złockie, mofeta
Jastrzębik-Muszyna -
Leluchów - Most Wyszehradzki - Dubne -
Muszyna-Wapienne. Na 200-km
trasie wycieczki, na 35 obiektów opisanych
w Biuletynie
wycieczkowym zwiedziliśmy 10, w tym 5
cerkwi. Piwniczna Zdrój
Degustacja wody mineralnej. Kilkadziesiąt
metrów za Pijalnią
Łazienkami Artystycznymi, znajduje się
Altana- Klatka metalowa
pięknie zdobiona, jest to pijalnia na wolnym
powietrzu, źródło
/P7/ dostępne cały rok i całą dobę. Jest to
naturalny samowypływ
wysokozmineralizowanej i czystej
bakteriologicznie wody mineralnej.
Woda ta, gdy postoi dłużej w butelce, to
utleniają się niektóre
minerały, co powoduje jej zmętnienie i
utworzenie się osadu, który
nie jest szkodliwy. Altana znajduje się tuż
przy ulicy, na terenie
parku, a obok znajduje się plenerowa
szachownica. Wierchomla Wielka
Cerkiew greckokat. pw. św. Michała
Archanioła Drewniana, o
konstrukcji zrębowej, zbudowana w 1821 r.,
obita gontem, kryta
blachą, jednonawowa,
z węższym prezbiterium, szerszą nawą,
kwadratową kruchtą i przedsionkiem.
Ciekawostką jest, że nie
posiada wieży. Wnętrze pocerkiewne zachowane
w całości,
polichromia wykonana lub odnowiona w 1928 r.
Kompletny ikonostas z II
poł. XIX w. oraz dwa barokowe ołtarze z XVII
i XVIII w. Przed
cerkwią zbudowana z kamienia dzwonnica w
kształcie potrójnej
arkady. Teren otoczony jest kamiennym murem,
w którym znajdują
się trzy z pięciu zachowanych kaplic.
Obecnie kościół
rzymskokat. Historię cerkwi przedstawiła
uczestnikom wycieczki Pani
Sabina Żywczak - przewodnik na Szlaku
Architektury Drewnianej w
Małopolsce. Dziekujemy, Pani Sabino. Obok
budynku OSP altanka z
źródłem wody mineralnej Wierchomlanka.
Słowacja- Medibrodie.
Żegiestów Wieś Naprzeciw willi Zosieńka
betonowy most
pieszo-rowerowy, spacer na drugi brzeg
Popradu. Rowerowy Szlak Wód
Mineralnych. SulinLavka cez rieku Poprad.
Sulin-Muszyna-Żegiestów,
Lavka spoluprace a rozvoja pohranica.
Polska-Slovenska Republika.
Słowacja-Sulin, Sulin Maly. Sulin - przy
drodze ok. 300 m z biegiem
Popradu bardzo wydajne źródło wody
mineralnej Sulinianka. Milik
Cerkiew greckokat pw. śś. Kosmy i Damiana,
Męczenników Najstarszą
świątynię z XVI w. zabrała powódź w pocz.
XIX w., mieszkańcy
uratowali znaczną część wyposażenia. W 1813
r. zbudowano nową
cerkiew na zboczu nad potokiem Milik,
wyjątkowo pięknie położoną
w stylu zach.łem., budynek trójdzielny
o konstrukcji zrębowej
z izbicową wieżą o konstrukcji słupowej,
oszalowaną.
Prezbiterium i nawę nakryto nietypowymi dla
architektury cerkiewnej
dachami łamanymi. Architektura wykazuje
cechy budownictwa
katolickiego, świątynia posiada wyodrębnioną
zakrystię,a przy
wydłużonej nawie znajdują się dwie boczne
symetryczne niewielkie
kapliczki - kriłosy z ikonami Matki Bożej i
Chrystusa
Ukrzyżowanego, w nawie zaś najstarsza z ikon
Opłakiwanie Chrystusa
z 1700 r. Wewnątrz zachowała się ścienna
polichromia ornamentalna
z 1930 r., ikonostas rokokowo-klasycystyczny
z poprzedniej
niezachowanej świątyni z XVIII w. Obok
cerkwi drewniana dzwonnica.
Od 1947 r. jest to kościół rzymskokat. Ks.
proboszcz Artur Mikoś
przedstawił uczestnikom wycieczki historię
swojej parafii, która
obejmuje dwa kościoły-cerkwie w Andrzejówce
i w Miliku.
Słowacja-Legnava Szczawnik Cerkiew
greckokat. pw. św. Dymitra
Zbudowana lub przebudowana ze starszej w
1841 r., typ
północnozachodni., trójdzielna, o
konstrukcji słupowo-ramowej,
jednonawowa. Posiada trzy wyodrębnione
części: babiniec pod wieżą
z wejściem, nawę i oddzielone od niej
ikonostasem wydłużone
prezbiterium, zamknięte trójbocznie, jest
orientowana, skierowana
ku wschodowi w stronę Grobu Pańskiego.
Malowniczą bryłę świątyni
okrywają typowe dla tej okolicy dachy, nad
nawą i prezbiterium
łamane uskokowo, przypominają one dzwony i
sprawiają wrażenie
jakby przytłaczały całą budowlę. Na dachach
znajdują się
baniaste wieżyczki-makowice, z pozornymi
latarniami i kutymi
krzyżami. Izbicową wieżę
o konstrukcji słupoworamowej
wieńczy baniasty hełm z pozorną latarnią.
Wyposażenie pochodzi z
XVIII i XIX w., w większości z poprzedniej
świątyni. Zachowały
się późnobarokowe ołtarze boczne z 1729 r. z
ikonami
Przemienienia Pańskiego i Chrystusa w
Grobie. Ikonostas kompletny, z
archaicznymi carskimi wrotami, późnobarokowy
z przełomu XVIII i
XIX w. Sufit szerszej części nawy pokrywa
ornament
roślinno-geometryczny. Najstarszym elementem
cerkwi jest dzwon z
1707 r. Cerkiew otoczona jest kamiennym
murkiem. Szczwnik należy do
parafii Złockie, której proboszczem jest ks.
Andrzej Klimek.
Cerkiew udostępnił nam do zwiedzania pan
Piotr Izworski. Historię
cerkwi opowiedziałem ja. Bogactwem
Szczawnika są kwaśne wody
mineralne, czyli szczawy, od nich pochodzi
nazwa wioski, składem
przypominają krynickie zubery. Jedno z
popularniejszych źródeł
jest Za Cerkwią, wytryska ono w sąsiedztwie
cerkwi, jest bardzo
ładnie zagospodarowane. Degustacja. Muszyna
Złockie Mofeta im.
prof. Konstantego Świdzińskiego Unikatowe
zjawisko – mofeta,
czyli sucha ekshalacja dwutlenku węgla.
Usytuowana jest w dnie
bagnistego koryta potoku Złockiego przez co
wypływ CO2 częściowo
ma miejsce pod powierzchnią wody i doskonale
jest widoczna.
Największa zwana jest Bulgotką, inne
Zatopione na dnie potoku,
występuje też tutaj sucha ekshalacja CO2 -
Dychawka. Nazwy te
obrazują ich charakterystyczne cechy, gdyż
pękające bąble wydają
syczące odgłosy, a z pozbawionej wody
mineralnej Dychawki słychać
oddech ziemi. Mofeta udostępniona jest do
zwiedzania przez zbudowane
wygodne zejście w koryto potoku. Jastrzębik
Cerkiew greckokat pw.
św. Łukasza Drewniana cerkiew pochodzi z
1856 r., wykorzystano w
niej elementy poprzedniej z poł. XVII w. W
sylwetce cerkwi zwraca
uwagę wydłużony babiniec, co sprawia, że
wieża wygląda na nieco
odsuniętą od korpusu budowli. Wewnątrz
polichromia ornamentalna
1806 r. oraz ikonostas
barokowo-klasycystyczny z XIX w. z ikonami z
XVIII w. W ikonostasie znajduje się rzadko
spotykana ikona Chrystusa
w Grobie. Jedyną datowaną ikoną, na 1775 r.,
wykonaną w stylu
barokowo ludowym, jest Chrystus Dobry
Pasterz. Wpływy bizantyjskie w
wystroju widoczne są na siedmiu ikonach
Deesis z Apostołami z poł.
XVII w., które znajdują się na parapecie
chóru. Na teren cerkwi
od drogi prowadzą schody i drewniana brama -
dzwonnica z pocz. XX
w.,o konstrukcji słupowej, w niej dzwon św.
Łukasz odlany w 1958
r., fundacji mieszkańców wsi w 100-letnią
rocznicę objawień w
Lourdes. Obecnie kościół rzymskokat.
Jastrzębik należy do
parafii Złockie, proboszczem jest ks.
proboszcz Andrzej Klimek.
Cerkiew udostępnił nam do zwiedzania pan
Piotr Domek. Historię
cerkwi opowiedziałem ja. Naprzeciwko cerkwi
za drogą znajduje się
źródło wody mineralnej, ale niestety czasowo
wyschnięte. Muszyna
Zdrój. Miasto i Gmina Uzdrowiskowa Parking
przy kościele pw. św.
Józefa, czas wolny /13.30-15.30/,
indywidualne zwiedzanie Muszyny.
Kościół parafialny pw. św. Józefa Zbudowany
w latach 1676-1728,
barokowy, o charakterze obronnym. Świadczą o
tym umieszczone nad
oknami otwory strzelnicze. Wewnątrz ołtarz
główny z lat 40–tych
XIX w. oraz 9 ołtarzy bocznych, pochodzących
ze starego kościoła
z pocz. XVII w. Zwraca uwagę fantazyjnie
wycięta belka tęczowa.
Proboszczem jest ks. Paweł Stabach. Ogrody
biblijne - mistrzowskie
dzieło ogrodnictwa, przedstawione w
konwencji trzech świątyń:
jerozolimskiej, kościoła św. Józefa
Oblubieńca NMP
i
kościoła czasów mesjańskich. To niebywałe
miejsce w specyficzny
sposób prezentuje obraz biblijnego życia i
historię zbawienia.
Leluchów-Most Wyszehradzki Łączący na
historycznym szlaku Polskę
z Węgrami /Leluchów – Circ/. Nazwany tak
dzięki inicjatywie
powstałych młodzieżowych Klubów
Wyszehradzkich w Muszynie
i
Starej Lubowni przy współpracy Węgrów i
Czechów. Granica
polsko-słowacka liczy 520 km, aktualnie
dzięki porozumieniu
Schengen dostępna jest w całym swoim pasie.
Zniknęły graniczne
szlabany, a mosty zostały. Most ten to
symbol przyjaźni
i
współpracy Polski i Słowacji. Kosztował,
łącznie z 3,5- km
odcinkiem drogi dojazdowej, 4,5 mln euro.
Wybudowano zespół dwóch
mostów o długości 52 m
i szerokości 14 m każdy. Leluchów
Cerkiew greckokat. pw. św. Dymitra
Najstarsza leluchowska cerkiew
została przeniesiona do wsi Venecia na
Słowacji. Obecna pochodzi z
1861 r., należy do typu zach.łem., o
konstrukcji zrębowej,
trójdzielna, kryta gontem.
W latach 2004-2007. Dzięki
proboszczowi M. Czekajowi i nietoperzom
została odnowiona. We
wnętrzu zachowała się ścienna polichromia
ornamentalna z pocz. XX
w. wykonana przez bardejowskiego mistrza V.
Zompfa.
Rokokowo-klasycystyczny ikonostas z 1895 r.,
w ołtarzu bocznym
umieszczone są starsze ikony z poprzedniej
świątyni. Poddasze
cerkwi jest siedliskiem chronionego
nietoperza podkowca małego,
kolonia liczy ok. 250 sztuk. Cerkiew jest
kościołem rzymskokat.
Proboszczem parafii jest ks. Józef Schab,
który ma także pod swoją
opieką cerkiew w Dubnem. Dubne Cerkiew
greckokat. pw. św. Michała
Archanioła. Zbudowana w 1863 r. na miejscu
poprzedniej, spalonej, z
1673 r. Należy do typowych cerkwi zach.łem.,
orientowana,
o
konstrukcji zrębowej, trójdzielna,
jednonawowa, z wieżą. Dach
namiotowy nad nawą, nad prezbiterium
kalenicowy, wielopołaciowy,
zwieńczony trzema baniastymi wieżyczkami z
pozornymi latarniami.
Wewnątrz zachowane jest wyposażenie
cerkiewne z XIX w. Ikonostas
rokokowo-klasycystyczny z sześcioma ikonami
z 1865 r., napisanymi
przez Antoniego Bogdańskiego, jest on też
autorem ikony Chrystus
modlący się w Ogrojcu. Ołtarz klasycystyczny
z XIX w. Na uwagę
zasługuje malowana na płótnie płaszczenica i
ołtarzyk z obrazem
św. Michała Archanioła. Cerkiew jest
kościołem rzymskokat.
Historię cerkwi przekazała nam pani Krystyna
Podwika, przewodnik na
Szlaku Architektury Drewnianej Małopolski.
Muszyna Przy drodze z
Leluchowa do Muszyny, źródło wody mineralnej
Wapienne. Degustacja.
W wycieczce uczestniczyło tylko 41 osób,
pogoda wspaniała.
Kierowcą autokaru był p. Marek Jeż.
Przewodnik: Wiesław Wcześny.
28
września 2019 r. (sobota), 116. wycieczka,
wycieczka autokarowa
ZIEMIA SĄDECKA (cz.2) Dolina Kamienicy
Nawojowskiej i Białej
Dunajcowej. Cerkwie łemkowskie - Szlak
Architektury Drewnianej.
Źródła wody mineralnej. Trasa wycieczki:
Maciejowa-Łabowa-Kamianna
- Berest - Krynica Zdrój - Powroźnik -
Tylicz - Muszynka -
Mochnaczka Wyżna - Czyrna - Piorunka -
Florynka - Binczarowa -
Bogusza - Królowa G. Na 160-km trasie
wycieczki, na 45 obiektów
opisanych
w Biuletynie, zwiedziliśmy 16 obiektów, w
tym 11
cerkwi. Maciejowa Cerkiew greckokat. pw.
Opieki Bogarodzicy Znajduje
się na lewym brzegu Kamienicy Nawojowskiej,
na wzniesieniu.
Zbudowana w 1830 r. w stylu budownictwa
zach.łem. na miejscu
starszej cerkwi. Drewniana, trójdzielna, z
wieżąo konstrukcji
słupowej,
z kwadratową nawą i węższym prezbiterium z
wydzieloną zakrystią. Wieża z nadwieszoną
izbicą. Dachy
namiotowe, z kopułami i baniastym
zakończeniem. Polichromia na
suficie i ścianach z pocz. XX w. Ikonostas
kompletny, neobarokowy
z 1908 r., oraz neobarokowe ołtarze z
przełomu XIX i XX w. W nawie
bocznej, na południowej ścianie wkomponowano
starszą nastawę
ołtarzową w postaci obrazu Grupa
Ukrzyżowania. Najstarszym
zabytkiem jest chrzcielnica kamienna,
gotycko-renesansowa, służąca
dawniej za kropielnicę, z przełomu XVI i
XVII w. Na zachodniej
ścianie neobarokowy ołtarz z 1908 r.,
stanowi on komplet z
ikonostasem. Przed cerkwią drewniana
dzwonnica, otoczona jest
kamiennym murkiem. Historia dzwonów. Cerkiew
posiadała trzy dzwony,
dwa zostały zabrane przez Niemców
w czasach II wojny, trzeci
ważący 500 kg z 1935 r. został zarekwirowany
wyjeżdżającym
Łemkom przez milicję, podczas wysiedlenia, i
przekazany
nawojowskiej parafii. W latach 60-tych XX w.
parafianie upomnieli się
o zwrot dzwonu. Dzięki staraniom ks.
Mieczysława Czekaja,
ówczesnego rektora
w Maciejowej, parafia w Nawojowej zapłaciła
za dzwon. Za te pieniądze zakupiono
w odlewni Felczyńskich w
Przemyślu dwa nowe dzwony, a trzeci zakupili
parafianie. Proboszczem
parafii rzymskokat. w Maciejowej pw.
Najświętszej PMWniebowziętej
od 2016 r. jest ks. Piotr Michniak, który
przedstawił uczestnikom
wycieczki historię cerkwi. Rezydentem jest
ks. Stanisław Pałka,
który w latach 1999-2016 był
w Maciejowej proboszczem. Berest
Cerkiew greckokat. pw. śś. Kosmy i Damiana
Wcześniejsza świątynia
stała najprawdopodobniej po drugiej stronie
potoku. Obecna cerkiew
została zbudowana w 1842 r. Jest to duża
cerkiew łemkowska
zbudowana
w typie półn.zach., orientowana,
trójdzielna, o
konstrukcji zrębowej, składająca się
z prezbiterium, nawy i
babińca na planie kwadratu, nad nim wieża o
konstrukcji słupowej,
wokół wieży zachata /zachata - przestrzeń,
która powstaje w
wyniku dobudowania z desek dodatkowej ściany
na odległość okapu
dachu, w cerkwiach budowana była przy wieży
wokół babińca/.
Dachy namiotowe zwieńczone baniastymi
hełmami, pokryte blachą.
Cerkiew otoczona jest niskim murkiem z
kamienia łamanego z bramką.
Obok cerkwi nowo wybudowana piękna
dzwonnica, która wyróżnia się
kolorem nowych gontów. W cerkwi znajduje się
wyposażenie z
poprzedniej. Świątynia uznawana jest za
jedną z najładniejszych w
Beskidzie Niskim. Ikonostas złożony jest z
odnowionych ikon z XVII
i XVIII w. W nawie po lewej stronie w
ołtarzu bocznym z II poł.
XVII w. znajduje się obraz z 1721 r. o
wymiarach 147x96 cm,
przedstawiający Matkę Boską Pokrow /Matka
Boska Opiekuńcza/,
pochodzący
z cerkwi w Izbach. Obraz tam zyskał miano
„świętego”, słynącego łaskami, a Izby
zyskały miano
Sanktuarium Maryjnego. W 1923 r. mieszkańcy
Izb w większości
przeszli na prawosławie, w wyniku czego w
Izbach postawiono nową
cerkiew prawosławną, która została rozebrana
po II wojnie. W 1947
r. wysiedlono Łemków, starą cerkiew
zamknięto, kult zaczął
wygasać, a opuszczona cerkiew niszczała.
W 1955 r. ikonę
izbiańską przeniesiono do cerkwi w Bereście,
a do Izb zrobiono
kopię, ale to jest tylko kopia. Dziś obraz
ten słynący łaskami
otoczony jest głębokim kultem przez
mieszkańców Berestu i
okolicy. W cerkwiach w Bereście i w
Złockiem, w 2004 r. kręcono
sceny i plenery filmu Mój Nikifor K.
Krauzego. Proboszczem parafii
pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy od 2002
r. jest ks. Stanisław
Kądziołka, miłośnik pszczelarstwa, który
przedstawił nam
historię cerkwi. Powroźnik Cerkiew
greckokat. pw. św. Jakuba
Młodszego Zbudowana w 1600 r. jest
najprawdopodobniej najstarszą
cerkwią drewnianą na terenie polskich
Karpat. Na przestrzeni wieków
znacznie przekształcono budowlę, wygląd
współczesnej cerkwi
formował się między XVII a XVIII w. Z
pierwotnego budynku
zachowało się prezbiterium wkomponowane
w obecną bryłę
jako zakrystia, wybudowano nowe prezbiterium
i dostawiono wieżę.
W
latach 1813-1814 cerkiew przeniesiono na
obecne miejsce położone
wyżej, ze względu na zagrożenie powodziowe
potoku Muszynki.
Cerkiew jest trójdzielna, składa się z
prezbiterium, nawy oraz
babińca, nad którym wznosi się wysoka wieża
o konstrukcji
słupoworamowej z baniastym hełmem i kutym
krzyżem. Na wieży
zachował się dzwon wykonany w 1615 r. Nad
nawą znajduje się
mniejsza wieża nakryta bardzo wysokim dachem
namiotowym łamanym
uskokowo, zwieńczonym baniastym hełmem z
pozorną latarnią.
Prezbiterium nakryte kalenicowym dachem
trójspadowym zwieńczonym
sygnaturką. Ściany i dachy pobite są gontem.
Wnętrze nawy nakrywa
kopuła namiotowa, zaś prezbiterium i
babiniec ma płaskie stropy.
Ściany i strop pokrywa polichromia z 1607 r.
Głównym elementem
wyposażenia jest ikonostas z I poł. XVII w.,
który eksponowany
jest we fragmentach z uwagi na wykorzystanie
cerkwi jako kościół
rzymskokat. W świątyni zachowały się
wcześniejsze ikony oraz
drzwi diakońskie z poprzedniego ikonostasu.
Do najstarszych zabytków
należą: rokokowa ambona z 1700 r., ołtarz
boczny z obrazem
Chrystusa
u słupa i dzwon z 1615 r. Teren cerkwi
otoczony jest
kamiennym murkiem z rzeźbami świętych.
Cerkiew w 2013 r. została
wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa
Kultury UNESCO. Proboszczem
parafii od 2017 r. jest ks. Andrzej
Romanowski. Historię cerkwi
przedstawił nam pan Paweł Koncki, przewodnik
na Szlaku Arch. Drew.
Małopolski, który wręczył nam
okolicznościowy dyplom z
podziękowaniem za wsparcie renowacji
zabytkowej świątyni w
Powroźniku .
W Powroźniku znajdują się liczne wycieki wód
mineralnych, jest 13 źródeł. W sezonie jest
pijalnia 200 m od
cerkwi, na osiedlu. Degustacja. Czynna jest
Rozlewnia Wody Galicjanka
Muszyna Minerale. Tylicz Cerkiew greckokat.
pw. śś. Kosmy i Damiana
Zbudowana w latach 1737-1744 w typie
budownictwa zach.łem.,
ostateczny kształt otrzymała podczas
przebudowy w 1780 r.,
drewniana o konstrukcji zrębowej,
oszalowana. Konstrukcja wzmocniona
lisicami /lisice - to wzmocnienia
w budownictwie drewnianym,
dwa pionowe elementy zwane kleszczami,
ściągnięte śrubami,
obejmujące z obu stron ściany z bali/.
Cerkiew charakteryzuje
wysoka wieża z baniastym hełmem. Nawę
pokrywa blaszany dach
namiotowy, prezbiterium kalenicowy. Wnętrze:
stropy płaskie oraz
kopuły namiotowe. Zachowane zostało
wyposażenie cerkiewne z
przełomu XVIII i XIX w. Najstarszym
zabytkiem jest późnobarokowy
ikonostas z XVIII w. z elementami
współczesnymi po 2001 r.,
ponieważ w latach 80-tych XX w. nieznani
sprawcy ukradli część
ikon. Szczególną cechą ikonostasu jest
wielkość ikon patronów
świątyni oraz św. Mikołaja w najniższym
rzędzie, które są
znacznie wyższe niż carskie i diakońskie
wrota, sięgają rzędu
ikon głównych- namiestnych. Ołtarze z XVIII
w. Polichromia z 1938
r. nawiązująca do 950 Rocznicy Chrztu Rusi.
Cerkiew tę oraz w
Królowej Górnej
i Miliku wyróżniają kriłosy /kryłosy/,
/kriłosy - to rzadko spotykane w cerkwiach,
niewielkie symetryczne
dobudówki, przy ścianach nawy, bliżej
prezbiterium, przeznaczone
dla duchownych i chóru kapłańskiego. Obecnie
pełnią funkcję
kaplic/. W nawie po lewej stronie obraz
Chrystus w Ogrojcu ze śladami
po kuli, wystrzelonej przez słowackiego
żołnierza w czasie
nieudanego ataku wojsk słowackich na Tylicz
we wrześniu 1939 r.
Cerkiew to kościół cmentarny parafii w
Tyliczu. Proboszczem
parafii pw. Najświętszej Panny Maryi od 2017
r. jest ks. Piotr
Fiksak. Rezydentem ks. Marian Stach, w
parafii od 1984 do 2017 r.
Historię cerkwi przedstawiła nam pani
Bożena, przewodnik na Szlaku
Arch. Drew. Małopolski. Muszynka Cerkiew
greckokat. pw. św. Jana
Ewangelisty Zbudowana w 1689 r. w typie
zach.łem., odnowiona w XVIII
w., drewniana, o konstrukcji zrębowej,
jednonawowa, nad
przedsionkiem wznosi się wieża o konstrukcji
słupowo-ramowej, z
hełmem
i kutym krzyżem, mniejsze rozmiary hełmów
znajdują
się nad namiotowym dachem nawy i nad
kalenicowym dachem
prezbiterium. Cerkiew posiada wyposażenie
cerkiewne, zachował się
ikonostas z XVIII w. W pomieszczeniu
ołtarzowym znajduje się obraz
św. Trójcy oraz dwa ołtarze boczne, jeden
poświęcony św.
Barbarze, wg legendy obraz św. Barbary
znajdował się w polowym
ołtarzu konfederatów barskich,
a w drugim obraz Maryi
przedstawionej jako Królowa Nieba i Ziemi.
Polichromia
z pocz.
XX w. utrzymana w tonacji błękitnej. Ambona
z postaciami ośmiu
ojców kościoła. Cerkiew jako kościół
rzymskokat. należy do
parafii w Tyliczu. Historię cerkwi
przedstawiłem ja. Mochnaczka
Niżna Cerkiew greckokat. pw. św. Michała
Archanioła Zbudowana w
XVII wieku w typie zach.łem., rozbudowana w
1846 r., drewniana,
orientowana, o konstrukcji zrębowej,
trójdzielna. Składa się
z
wydłużonego prezbiterium z zakrystią, nieco
szerszej nawy,
prostokątnego babińca
i wieży o konstrukcji słupoworamowej,
o pochyłych ścianach, zwieńczonej
pseudoizbicą i gzymsem z
namalowanymi tarczami zegara. Na wieży dzwon
z 1589 r. ważący 300
kg . Dachy kryte blachą, nad prezbiterium
kalenicowe, dwuspadowe
załamaniem, przechodzące w wschodniej części
w namiotowe,
nad nawą dach namiotowy. Nad wszystkimi
częściami dachów
jednolite hełmy cebulaste z pozornymi
latarniami i krzyżami. Ściany
prezbiterium, nawy i wieży szalowane
deskowaniem pionowym.
Polichromia ornamentalno-figuralna wykonana
przez Cz. Lenczowskiego
i S. Kruczka. Ikonostas kompletny
barokowoklasycystyczny z
przełomu XVIII i XIX w. zawierający także
starsze ikony. Od drogi
do cerkwi wiedzie dróżka z ozdobną bramą.
Cerkiew to kościół
rzymskokat. Proboszczem jest ks. Jan Godek.
Cerkiew otworzyła nam i
opowiedziała nam jej historię siostra Daria,
zakrystianka
z
miejscowego Domu Zakonnego Zgromadzenia
Sióstr św. Michała
Archanioła. DZIĘKUJEMY. Czyrna Cerkiew
greckokat. pw. św.
Paraksewy Męczennicy Pięknie położona u
podnóża Banickiej Góry
/693 m/ nad Czyrnianką, dopływem Białej
Dunajcowej. Pierwszą
cerkiew zbudowano w XVII w., która spaliła
sięw XIX w.; na jej
miejscu w latach 1892-1893 zbudowano
drewnianą świątynię wg
projektu austriackiego architekta Delavo. W
budowie uczestniczyła
cała wieś pod przewodnictwem porocha A.
Konstantynowicza, o czym
informuje umieszczona wewnątrz tablica.
Odnowiona i przebudowana w
1933 r. W latach 1979-1983 przywrócono
wnętrzu pierwotny wygląd.
Typ zach.łem., epigonalny /epigonalny -
nietwórczy naśladowca
poprzedników, kontynuator przemijających
kierunków sztuki lub
nauki/, choć różni się kilkoma szczegółami,
np. tym, że wieża
nie znajduje się nad samym babińcem, a jest
tyko częściowo w
niego wbudowana, reszta wznosi się nad
kruchtą. Orientowana,
trójdzielna, o konstrukcji zrębowej,
zbudowana na planie krzyża.
Wydłużone prezbiterium, szeroka nawa i
prostokątny babiniec. Nawa
i wschodnia część babińca optycznie tej
samej wysokości co
prezbiterium. Przy prezbiterium od północy
zakrystia. Ściany
szalowane pionowym deskowaniem, dachy kryte
blachą. Wieża
konstrukcji słupowo-ramowej, lekko pochyła,
ze słupami wbudowanymi
w zachodnią część babińca, z gzymsem
zegarowym bez zegarów.
W
bocznych ścianach nawy potrójne okna, nad
którymi zadaszone
półkola okrągłymi okienkami, nawiązujące do
gzymsu zegarowego
na wieży. Nad nawą i prezbiterium kopuły z
pseudolatarniami i
cebulastymi hełmami zwieńczone żelaznymi
krzyżami. Na wieży hełm
z cebulastą kopułą, latarnią i żelaznym
krzyżem. Nad nawą
pozorne sklepienie kolebkowe /beczkowe/.
Zachowany jest kompletny,
piękny barokowy ikonostas, wykonany w 1933
r. Umieszczony jest w
prezbiterium i dzieli je na dwie części, za
nim ołtarzyk z obrazem
Matki Bożej z Dzieciątkiem, ikona św.
Paraksewy
z II poł.
XVIII w., święta ubrana jest dostatnio,
trzyma w rękach szablę i
palmę męczeństwa. Ikonę tę znalazł na
strychu ks. Mieczysław
Czekaj, mogła być ufundowana i napisana na
podobieństwo św.
Barbary dla konfederatów barskich
i znajdować się w ich
ołtarzu polowym. W północnym-wschodnim
narożniku nawy ołtarz
boczny barokowy z XIX w. z obrazem Złożenie
do Grobu z XVII w.,
obok ołtarz z ikoną Pokrow - Opieki
Bogarodzicy z XVII w., do jej
ramy przymocowana jest korona, jedna z
dwóch, jakie przytrzymywano
nad głowami nowożeńców podczas zaślubin.
Najstarszą ikoną z
pocz. XVII w. jest Ostatnia Wieczerza, w
owalnej ramie, pochodząca z
poprzedniej cerkwi, znajduje się w
zakrystii. 34 Biuletyn Sądeckiego
UTW - nr 62, grudzień 2019 Przy cerkwi
kamienna dzwonnica parawanowa
z przełomu XIX i XX w., w formie potrójnej
arkady z dzwonami z 1921
i 1981 r. Proboszczem parafii Niepokalanego
Serca NMP, obejmującej
wioski Czyrna
i Piorunka, od 2016 r. jest ks. Ryszard
Kudroń,
który pracował w parafii św. Małgorzaty w
Nowym Sączu od 1996
r., był rektorem kościoła-kaplicy pw. św.
Antoniego w Falkowej.
Ks. Ryszard przedstawił nam historię cerkwi
w Czyrnej. Piorunka
Cerkiew greckokat. pw. śś. Kosmy i Damiana
Znajduje się nad
potokiem Piorunka. Pierwsza cerkiew powstała
w I poł. XVII w., po
lokacji wsi w 1634 r., była to cerkiew
pomocnicza parafii w
Brunarach. Obecną zbudowano w 1879 r. w
typie sakralnego budownictwa
zach.łem., przebudowana w 1909 r.,
drewniana, trójdzielna,
o
konstrukcji zrębowej, jednonawowa, dachy
namiotowe pokryte blachą,
które wieńczą baniaste kopuły, cała obita
gontem. Przedsionek,
nawa i prezbiterium
są różnej szerokości, wieża izbicowa,
obejmująca słupami babiniec. Najstarszym
zabytkiem jest oryginalny
ikonostas, zachowany prawie w całości,
pochodzący
z
poprzedniej świątyni z XVII w., trzy ikony
prazdniki, z rzędu
świąt kościelnych, są nowsze, ponieważ
starsze zostały
skradzione. Na cokole ikony śś. Kosmy i
Damiana znajduje się
malowidło przedstawiające portret
łemkowskiego pasterza na tle
górskiej panoramy, która może być
wizerunkiem Chrystusa Dobrego
Pasterza lub sceną rodzajową. Jest to
rzadkość, sceny świeckie
umieszczane były wyjątkowo
w ikonostasach. Polichromia
pochodzi z 1930 r.
W nawie dwa ołtarzyki boczne z pocz. XVIII
w. Cerkiew jest kościołem rzymskokat.,
filialnym, pw. Matki Boskiej
Różańcowej i należy do parafii w Czyrnej.
Historię cerkwi
przedstawił nam ks. proboszcz Ryszard
Kudroń, który specjalnie
przyjechał do Piorunki swoim samochodem.
Binczarowa Cerkiew
greckokat. pw. św. Dymitra Znajduje się nad
potokiem Binczarówka.
Parafia ruska istniała tu już w 1536 r.
Obecną cerkiew
konsekrowano w 1760 r. W 1797 i 1879
remontowana, w 1927 r.
przebudowana, przez co straciła częściowo
cechy typowej cerkwi
łemkowskiej.
W latach międzywojennych oddana społeczności
prawosławnej. W latach 30-tych XX w. we wsi
zbudowano cerkiew
prawosławną, ale została zniszczona po 1947
r. Jest to cerkiew
drewniana, trójdzielna, jednonawowa z wieżą
o konstrukcji
słupowo-ramowej, o pochylonych ścianach, z
nadwieszoną izbicą z
hełmem. Nad prezbiterium
i nawą dachy łamane z kopułami
namiotowymi i baniastymi sygnaturkami. W
2006 r. remont dachu, który
pokryto blachą tytanowo - cynkową, założono
sygnalizację
alarmową i przeciwpożarową. Z zewnątrz obita
jest gontem.
Ikonostas późnobarokowy z XVIII w.,
uzupełniony w XIX w., jest
pozbawiony wrót cesarskich
i diakońskich oraz ikon
namiestnych, zachowały się ikony
przedstawiające historię
Zbawienia. Dwa boczne ołtarze barokowe z
XVIII w., kamienny ołtarz
z 1967 r.
z relikwiarzem św. Stanisława. Polichromia
figuralna z 1549 i 1649 roku. Cerkiew
otoczona jest murkiem kamiennym
pokrytym gontem, z grotą NMP z Lourdes.
Cerkiew obecnie jest
kościołem rzymskokat. pw. św. Stanisława
Biskupa Męczennika.
Proboszczem od 2013 r. jest ks. Zdzisław
Jewiarz SCJ, który
przedstawił nam historię cerkwi. Bogusza
Cerkiew greckokat. pw. św.
Dymitra Zbudowana w 1856 r. na miejscu
poprzedniej, wielokrotnie
remontowana, cerkiew łemkowska okresu
schyłkowego, drewniana, o
konstrukcji zrębowej, orientowana,
trójdzielna. Prezbiterium
zamknięte trójbocznie, od północy zakrystia,
nawa i babiniec
kwadratowe, przed babińcem od frontu
kruchta. Wieża konstrukcji
słupowo-ramowej, o pochylonych ścianach, z
nadwieszoną izbicą,
słupy wieży obejmują babiniec, izbica
szalowana pionowym
deskowaniem, z ozdobnym gzymsem zegarowym,
wszystkie ściany obite
gontem. W ścianach nawy i prezbiterium
podwójne okna. Dachy kryte
blachą. Na wieży dach namiotowy, nad nawą i
prezbiterium
kalenicowy. Nad wszystkimi częściami dachów
hełmy baniaste z
latarniami i żelaznymi krzyżami, każdy inny.
Wnętrze nakryte
stropami płaskimi. Polichromia o motywach
architektonicznych
wykonana przez V. Zompha z Bardejowa w 1873
r., który przemalował
również ikonostas późnobarokowy z pierwszej
cerkwi z 1627 r. Ze
względu na mniejszą wysokość prezbiterium,
ikonostas został
podzielony
i rozmieszczony we fragmentach. Nietypowy
jest w
ikonostasie rząd prazdników-świąt
kościelnych, w środku zamiast
Ostatniej Wieczerzy jest Bóg Ojciec Stwórca
Świata, oraz dwa
przedstawienia mandylionu. Z poprzedniej
cerkwi zachował się
ołtarzyk Ostatniej Wieczerzy z 1630 r.,
barokowy ołtarz główny
oraz dwa boczne ołtarze. Obok cerkwi stoi
nowa drewniana dzwonnica,
a teren ogrodzony jest kamiennym murkiem z
darniową czapą. Kościół
rzymskokat. pw. św. Antoniego. Proboszczem
od 2011 r. jest ks. Józef
Nowak. Uczestnicy wycieczki mogli zobaczyć
cerkiew z zewnątrz.
Królowa Górna Cerkiew greckokat. pw.
Narodzenia NMP Zbudowana w
1814 r., drewniana, konstrukcji zrębowej, z
wieżą o konstrukcji
słupowej luźno związanej z korpusem.
Jednonawowa z parą
symetrycznych kaplic
o charakterze transeptu, tzw. kriłosy.
Prezbiterium zamknięte dwubocznie, a przy
nim zakrystia. Posiada
pełne wyposażenie cerkiewne. Ołtarz główny o
charakterze
konfesji z II poł. XIX w. związany z
retabulum z I poł. XVIII w.
/konfesja - we wnętrzu świątyni grobowiec
świętego męczennika
lub przedsionek prowadzący do jego grobu,
retabulum - nastawa
ołtarzowa, dekoracja ołtarza, a w nim ikona
Najświętszej MP
w typie orantki, orantkaorant, modlić się,
przedstawienie w sztuce
wczesnochrześcijańskiej postaci zazwyczaj
kobiecej, modlącej się
na stojąco
z wniesionymi rękami, symbolizującą duszę
zbawioną, wizerunki Marii orantki były
jednym z najstarszych
przedstawień Matki Boskiej/. Ikonostas z
fragmentami ikon
z
XVIII i XIX w. Obecnie to kościół
rzymskokat. pw. Narodzenia NMP.
Proboszczem od 2015 r. jest ks. Krzysztof
Pasyk, który przedstawił
nam historię cerkwi. W wycieczce
uczestniczyło tylko 39 osób.
Kierowcą autokaru był pan Marek Jeż.
Dziękujemy ZO PTT za
częściową dotację na transport. Przewodnik:
Wiesław Wcześny
Każdy z uczestników wycieczek autokarowych
otrzymał ilustrowany
Biuletyn wycieczkowy opracowany przez
Przewodników PTT Tadeusza i
Wiesława Wcześny, a to: 14 kwietnia - 12
stron, 26 maja - 12 stron,
31 sierpnia - 20 stron i 28 września -22
strony. 15 lat Sądeckiego
Uniwersytetu Trzeciego Wieku, to 15 lat
współpracy z Kołem
Przewodników Beskidzkich i Terenowych PTT
Oddział „Beskid” w
Nowym Sączu. Przez ten okres
zorganizowaliśmy 116 wycieczek
turystycznych,
a to 85 pieszych i pieszo-rowerowych oraz 31
autokarowych. Wycieczki te były bardzo
atrakcyjną formą czynnego
wypoczynku, na których uczestnicy mogli
poznać
i podziwiać
kulturę, przyrodę i zabytki Polski i
Słowacji. Każda wycieczka
była miłym spotkaniem koleżeńskim. We
wszystkich formach tego
aktywnego wypoczynku wzięło udział 2.641
uczestników. W imieniu
Koła Przewodników Oddział „ Beskid” PTT w
Nowym Sączu
SERDECZNIE DZIĘKUJĘ wszystkim uczestnikom
wycieczek i jednocześnie
zapraszam na wycieczki w roku akademickim
2019/2020.
Pisownia
oryginalna
- Wiesław Wcześny przewodnik PTT Nowy
Sącz, przewodnik
PTTK Oddział Krynica