
|
ODZNAKA Z KOZICĄ TYLKO DLA PTT
Sąd Apelacyjny w Warszawie 14 lutego
2008r uznał skargę PTTK za bezzasadną i oddalił ją, tym samym zakończył
się proces odwoławczy od wyroku przyznającego na wyłączność Odznakę z
Kozicą dla PTT.
Polskie Towarzystwo
Turystyczno-Krajoznawcze utraciło prawo do
historycznej odznaki z głową kozicy. Nie może jej używać jako znaku
towarowego. Wygasił go Urząd Patentowy na wniosek Polskiego Towarzystwa
Tatrzańskiego, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił
skargę PTTK.
Utworzone w 1873 r. Polskie Towarzystwo Tatrzańskie zostało rozwiązane
w 1950 r. i połączone z Polskim Towarzystwem Krajoznawczym w jedno
PTTK. Reaktywowało się dopiero w 1981 r. w Krakowie. W 1990 r. uzyskało
formalne prawo do posługiwania się tradycyjną odznaką z kozicą i
biegnącą wokół nazwą: Polskie Tow. Tatrzańskie 1873. Tymczasem taką
właśnie odznakę zarejestrowało dla siebie PTTK jako znak towarowy.
Po kilkuletnich sądowych sporach z PTTK Polskiemu Towarzystwu
Tatrzańskiemu udało się potwierdzić swoje prawa do odznaki
kwestionowane przez PTTK. Na jego też wniosek Urząd Patentowy
zdecydował w 2006 r. o wygaszeniu praw PTTK do używania odznaki z
kozicą jako znaku towarowego. Stwierdził, iż nie udowodniło ono, choć
prawo własności przemysłowej nakłada taki obowiązek, że przez minione
pięć lat posługiwało się odznaką jako znakiem towarowym.
W skardze do WSA w Warszawie PTTK zakwestionowało interes prawny PTT w
wygaszeniu znaku. Powoływało się też na dowody używania odznaki w
reklamowych folderach, materiałach informacyjnych i drukach firmowych.
Sąd uznał jednak, że interes prawny został przez PTT wykazany. Zgodnie
ze statutem i rejestrem sądowym jest ono kontynuatorem stowarzyszenia
powstałego w 1873 r. i ma prawo do posługiwania się wspomnianą odznaką.
Ponieważ jest ona identyczna ze znakiem towarowym zarejestrowanym przez
PTTK, może to powodować mylenie obu organizacji.
Zgodnie z art. 169 prawa własności przemysłowej znak towarowy podlega
wygaszeniu, jeżeli nie był używany przez pięć lat wstecz. Używanie
znaku polega na nakładaniu go na towary i usługi oraz umieszczaniu w
reklamie. Stosowanie go w korespondencji nadrukach firmowych i w
materiałach informacyjno-historycznych nie spełnia tego wymogu -
stwierdził sąd. Musi być ono realne, rzeczywiste i wiązać się z
wprowadzeniem towarów lub usług do obrotu gospodarczego. Nie ma
jakichkolwiek dowodów, ażeby PTTK sprzedawało pod tym znakiem towary i
usługi wymienione w jego rejestracji. Wyrok (sygn. VI SA/Wa 455/07)
jest nieprawomocny.
W 2006 r. UP zarejestrował wizerunek kozicy jako znak towarowy na rzecz
PTT.
Danuta Frey 15.05.2007 Dziennik
Rzeczypospolita"
|