Kazimierz Dolny: 24-26.09.2021

W pierwszy jesienny weekend wzięliśmy rozbrat z górami i udaliśmy się do perełki Lubelszczyzny – Kazimierza Dolnego, malowniczo położonego na prawym brzegu Wisły. Zamieszkaliśmy w schronisku młodzieżowym „Pod Wianuszkami”, mieszczącym się w zabytkowym spichlerzu zbudowanym pod koniec XVII wieku. W czasie trzydniowego pobytu poruszaliśmy się w obrębie trójkąta turystycznego Puławy – Kazimierz Dolny – Nałęczów. Chcieliśmy się na własne oczy przekonać, co do miasteczka liczącego 2600 mieszkańców przyciąga corocznie około miliona turystów. Teraz już wiemy, że swój niepowtarzalny urok Kazimierz Dolny zawdzięcza otaczającym go renesansowym kamieniczkom, z których najbardziej ozdobne i najokazalsze to kamienice Przybyłów i Celejowska. W samym centrum mieści się malownicza, drewniana studnia. Prawdziwą perełką renesansu jest kościół farny św. Jana Chrzciciela i Bartłomieja oraz zabytkowe XVII–wieczne spichlerze, spełniające współcześnie różne cele, głównie hotelowe. Nie mniej interesująca była wizyta na zamku, w Muzeum Sztuki Złotniczej oraz na Małym Rynku. Koniecznie po kazimierskim rynku i bulwarach nadwiślańskich trzeba pospacerować po zmroku, aby dobitniej zasmakować klimatu tego miejsca. Podczas trzydniowego pobytu zwiedziliśmy ponadto kompleks pałacowo – parkowy w Puławach, wioskę Mięćmierz, gdzie czas zatrzymał się w miejscu, sanktuaria w Gołębiu i Wąwolnicy, zamek w Janowcu oraz Nałęczów. Organizatorem i przewodnikiem wycieczki był Ryszard Malesza, który dla wszystkich uczestników przygotował z tej okazji pamiątkowe znaczki. (ZS)