Diable Skały, Pogórze Rożnowskie: 23.11.2019

Inauguracja wycieczek rodzinnych wypadła znakomicie, co jest dowodem na to, że warto będzie je kontynuować. Tak jak to było w zamyśle zarządu, w wycieczce wzięła udział liczna grupa dzieci pod opieką rodziców i dziadków. Trasa po Pogórzu Rożnowskim była tak pomyślana, aby zarówno ci najmłodsi, jak i nieco starsi czuli się komfortowo. Różnica wieku między najmłodszą, czteroletnią Marysią, a najstarszym uczestnikiem wycieczki wynosiła 77 lat! Na szlaku w ogóle nie było to widoczne, wszyscy sobie radzili świetnie, a co najważniejsze tworzyli świetną rodzinną atmosferę. Rozpoczęliśmy w miejscowości Siekierczyna, skąd przewodnik Michał Osysko poprowadził nas ścieżką krajobrazowo-ekologiczną „Przez Wieprzek” do okazałej ściany skalnej i grupy kilkunastu skałek piaskowcowych o kształtach ambon, baszt i grzybów. W jednej z nich, o nazwie Kurza Łapka, znajduje się niewielka jaskinia o długości 17 m i głębokości 9 m, zwana Jaskinią Salamander. Występują w niej liczne pająki, motyle i salamandry plamiste. Kolejnym celem naszej wędrówki był rezerwat Diable Skały w Bukowcu. Zobaczyliśmy w nim ciekawe formacje skalne z piaskowca ciężkowickiego oraz dwa zakratowane wejścia do jaskini Diabla Dziura. Jaskinia ma trzy poziomy i jest najgłębszą, a drugą co do wielkości w polskich Karpatach. Jej głębokość to 42 m, a długość 365 m. Z Bukowca udaliśmy się do Bacówki na Jamnej, odwiedziliśmy Ośrodek Dominikanów, a w Uroczysku Jamna rozpaliliśmy ognisko. W jego cieple Zosia i Piotruś Ciesielka odebrali zaległe nagrody za zwycięstwo w konkursie zdobywania swojego Mount Everestu. Ostatnim etapem naszej wędrówki było przejście wśród buczyny karpackiej do skały Wieprzek, a zakończyliśmy wycieczkę w miejscowości Jastrzębia. (ZS) Do galerii zostały dołączone zdjęcia z 2009r, wykonane przez taternika jaskiniowego - Marka Chrząszcza z eksploracji Diablej Dziury.