Lipnica Murowana, Szpilówka – Pogórze Wiśnickie: 14.04.2019

Tradycyjnie, jak to ma miejsce od wielu lat, w Niedzielę Palmową wybraliśmy się do Lipnicy Murowanej aby podziwiać najsłynniejszy w Polsce konkurs palm wielkanocnych. Pobyt w Lipnicy rozpoczęliśmy od mszy św. w najstarszym i największym lipnickim kościele św. Andrzeja Apostoła z XIV wieku, choć pewno większość jest przekonana, że najstarszym jest drewniany kościół św. Leonarda, wpisany w 2003 roku na listę UNESCO, który wraz z kościołem św. Szymona zwiedziliśmy po mszy. Później przyszedł czas na podziwianie 61 Konkursu Lipnickich Palm i Rękodzieła Artystycznego im. Józefa Piotrowskiego, który corocznie przyciąga tysiące turystów z całego kraju. W tym roku padł rekord wysokości palmy. Andrzej Goryl z Lipnicy Górnej wykonał palmę mierzącą 37,78 m. Obserwowaliśmy proces jej stawiania do pionu, co było nie lada wyzwaniem. Konkursowi towarzyszył jarmark wielkanocny. Cóż tam nie było na stołach! - pachnące wędliny i wiejski chleb, świąteczne ciasta i babeczki, wykonane różną techniką zajączki, pisanki i inne cudeńka. Z lipnickiego rynku Jurek Gałda poprowadził nas Doliną Piekarskiego Potoku na Piekarską Górę, na której stoi Krzyż Powstańców Styczniowych, a następnie na Szpilówkę z ponad 30-metrową wieżą widokową. Tuż pod szczytem napotkaliśmy zrekonstruowaną ziemiankę, która służyła stacjonującym tu niegdyś żołnierzom radzieckim. Schodziliśmy do Iwkowej, gdzie na leśnym parkingu czekał na nas Wiesiek z kociołkiem pysznego żurku. Aby go upichcić na okoliczność pięknego jubileuszu Czesi, zrezygnował z turystycznej części wycieczki. Koleżanki i koledzy też pamiętali o jubileuszu, składając Czesi serdeczne życzenia i odśpiewując „100 lat”. Albert Einstein w jednej ze swoich złotych myśli mówił, że „najpiękniejsze co jest na świecie, to pogodne oblicze”. Czesia właśnie takim obliczem się charakteryzuje i za to Ją KOCHAMY. Wracając do Nowego Sącza zatrzymaliśmy się w Czchowie, aby zwiedzić zamek, który w ciągu ostatnich kilku miesięcy przeszedł sporą metamorfozę. Władze miasta robią wszystko , aby zamek odzyskał dawną świetność i przyciągał turystów. Już są tego efekty, a nasza wizyta na zamku była tego przykładem. (ZS)